EDI 2.0
Op De Vroonhoeve werken we met het Expliciet Directe Instructiemodel (EDI). Dit vaste lesmodel zorgt ervoor dat leerlingen actief betrokken zijn en dat de uitleg helder, doelgericht en effectief is. Zo bieden we alle kinderen de beste kans om nieuwe leerstof écht te begrijpen en te onthouden.
Expliciet Directe Instructie (EDI)
Een belangrijk onderdeel van EDI is het voortdurend checken van begrip. Zo zien we meteen of kinderen klaar zijn om zelfstandig te oefenen, zonder foutjes in te slijpen.
De lesfasen binnen EDI
Activeren van voorkennis
We starten met opdrachten die aansluiten bij de nieuwe leerstof. Zo wordt het werkgeheugen gevuld en kunnen kinderen nieuwe kennis verbinden aan wat ze al weten.
Lesdoel
Elke les heeft een helder doel: wat kennen of kunnen leerlingen aan het einde? Door dit doel expliciet te delen, weten kinderen precies waar we naartoe werken.
Onderwijzen van het concept
De begrippen die in het lesdoel voorkomen worden duidelijk uitgelegd, zodat iedereen dezelfde taal spreekt.
Onderwijzen van de vaardigheid
We leren de leerlingen een strategie of stappenplan om de stof goed toe te passen.
Belang van de les
Wanneer kinderen begrijpen waarom ze iets leren, vergroot dit de motivatie en betrokkenheid.
Begeleide inoefening
In deze 'wij-doen-het-samen'-fase oefenen we de nieuwe stof gezamenlijk. Dit vormt de belangrijke brug tussen uitleg en zelfstandig werken. De leerkracht begeleidt actief en zorgt dat iedereen de juiste stappen inoefent.
Lesafsluiting
We controleren of de leerlingen het lesdoel beheersen. Pas wanneer dit voldoende is, gaan zij zelfstandig aan de slag.
Zelfstandige verwerking
Leerlingen verwerken de leerstof zelfstandig. Dankzij de heldere opbouw van de les weten zij precies wat ze moeten doen.
Verlengde instructie
Sommige leerlingen hebben meer tijd of begeleiding nodig. Zij krijgen extra uitleg en oefenen in een kleinere groep, zodat ook zij het lesdoel kunnen beheersen.
