Leren Zichtbaar Maken
Ons onderwijs: leren dat zichtbaar maakt wat werkt
Op onze school werken we al jaren met het Visible Learning-concept van John Hattie. Dit houdt in dat we onderwijs vormgeven door de ogen van de leerling: wat leren ze, hoe leren ze en wat hebben ze nodig om verder te groeien?
Ons onderwijs rust op vijf pijlers die samen zorgen voor sterk, toekomstgericht leren:
De zichtbaar lerende leerling
Leerlingen weten waar ze naartoe werken, welke stappen ze kunnen zetten en hoe succes eruitziet. Ze leren reflecteren en krijgen eigenaarschap over hun eigen ontwikkeling.
Ken je impact
Onze leerkrachten zijn zich bewust van hun invloed op leren. Ze kijken niet alleen naar wat ze doen, maar vooral naar het effect dat het heeft op de leerling.
Gepassioneerde leerkrachten
Een leerkracht die met plezier, energie en deskundigheid werkt, maakt het verschil. Hun enthousiasme stimuleert leerlingen om hun talenten te ontdekken en te benutten.
Effectieve feedback
Feedback is gericht, helder en op het juiste moment. Het helpt leerlingen begrijpen waar ze staan en wat hun volgende stap is.
De visible learning-school
In onze school is leren zichtbaar: voor leerlingen, leerkrachten én ouders. Iedereen kan zien welke doelen centraal staan en hoe er naartoe gewerkt wordt.
Wat ziet u hiervan terug in de klas?
Differentiatie: leerlingen krijgen instructie en begeleiding op het niveau dat bij hen past.
Heldere taal: doelen en succescriteria worden in begrijpelijke taal uitgelegd.
Zichtbare doelen: in elke klas staat voor minimaal één vakgebied duidelijk weergegeven waar we aan werken.
Met deze aanpak creëren we een leeromgeving waarin elke leerling wordt uitgedaagd, groeit en vertrouwen opbouwt. Zo maken we leren niet alleen zichtbaar, maar ook betekenisvol.