Leren Zichtbaar Maken
Dit onderwijsconcept, dat we al meerdere schooljaren met succes toepassen, vormt een krachtige basis voor het versterken van zowel het leerproces als de leerling. Het gedachtegoed van John Hattie daagt ons uit om het onderwijs te bekijken door de ogen van de leerling en zo echt te focussen op wat zij leren, hoe zij leren en wat zij nodig hebben om verder te groeien.
In ons schoolplan hebben we vijf belangrijke pijlers opgenomen, die de fundamenten zijn van ons onderwijsmodel:
-
De zichtbaar lerende leerling
Leerlingen moeten niet alleen hun eigen leerproces kunnen volgen, maar ook in staat zijn om zichzelf te reflecteren en te begrijpen waar ze staan. Door doelen en succescriteria helder zichtbaar te maken, krijgen zij de kans om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen groei. -
Ken je impact
Als leerkracht heb je een directe invloed op het leerproces van je leerlingen. Door je bewust te zijn van die impact, kun je gerichter en effectiever onderwijs bieden. Het draait niet alleen om wat je doet, maar vooral om het effect dat je hebt op de leerling. -
Geïnspireerde en gepassioneerde leerkrachten
De motivatie van de leerkracht is essentieel voor het leerklimaat in de klas. Leerkrachten die met passie en enthousiasme werken, kunnen leerlingen inspireren om hun eigen leerpotentieel te ontdekken en te benutten. -
Effectieve feedback
Feedback is de sleutel tot groei. Het is niet alleen belangrijk wat we zeggen, maar ook hoe en wanneer we het zeggen. Feedback moet gericht zijn op de vooruitgang van de leerling en hen helpen om het volgende leerdoel te bereiken. -
De visible learning school
Een school waar leren zichtbaar is, waar iedereen, van leerling tot leerkracht, kan zien waar men staat en welke stappen er nog gezet moeten worden. Het gaat niet alleen om de inhoud, maar ook om de bewustwording van het leerproces zelf.
Als gevolg van deze principes hebben we enkele belangrijke afspraken gemaakt die het leren ondersteunen en stimuleren:
-
Elke groep biedt leerkrachten en leerlingen de mogelijkheid om gedifferentieerd les te geven/krijgen.
-
We spreken dezelfde taal. Kinderen weten niet alleen wat de leerdoelen zijn, maar begrijpen ook de succescriteria en wat er van hen wordt verwacht.
-
In de klas zijn de doelen en succescriteria voor minstens één vakgebied zichtbaar. Dit zorgt voor duidelijkheid en focus in het leerproces.
-
We hebben een portfolio waarin de ontwikkeling van de leerling zichtbaar wordt. Dit is een verzameling van werk zijn, een reflectie van de groei en het leerproces van de leerling.
Op deze manier creëren we een omgeving waarin leren niet alleen zichtbaar is, maar ook tastbaar en betekenisvol. Het is een dynamisch proces waarbij iedere leerling zichzelf kan uitdagen, groeien en schitteren.